Historie

Wekelijks betaalde de heer Van der Voet uit Oude Wetering tien gulden aan familie Boot uit Alphen aan den Rijn. Zij hadden namelijk een slapende vergunning voor ongeregeld vervoer, waar ze geen gebruik van maakten. Kort na de Tweede Wereld Oorlog was dit de enige manier om een vergunning te krijgen, omdat er geen nieuwe meer afgegeven werden. Hij huurde de vergunning met optie tot koop. Zo werd op 17 december 1947 de eerste rit van het latere Bovo Tours uitgevoerd. De eerste ‘bus’, een Amerikaanse legerwagen, werd multifunctioneel ingezet. Overdag werd er zand en grind mee vervoerd, ‘s ochtends vroeg en in de avond werden de arbeiders met dezelfde truck gereden. Voor de DUW, de Dienst Uitvoering Werken, werden mensen uit Katwijk en Leiden naar projecten in Noorden en Nieuwkoop vervoerd. Aan het einde van de middag werd de vrachtwagen schoongespoten, werden er banken ingezet en g ing er een kap over de laadruimte.

0

De eerste twee jaar reden de bussen rond onder de naam Fa. Boot en van der Voet, totdat er een bus overgeschilderd moest worden. De schilder stelde voor om er kortweg Bovo van te maken, want dat was directer en makkelijker om te schilderen.

03

In de begin jaren werd ook een Amerikaanse schoolbus gekocht en werd er verder gekeken dan alleen het vervoer van arbeiders naar hun werkplaats. Bovo tours ging zich vanaf nu ook richten op de vrijetijdsmarkt. Zo ontstonden de geheel verzorgde schoolreisjes, vervoer van personeel en dagjes uit.

In 1965 verhuisde Bovo van Oude Wetering naar Roelofarendsveen, waar het tegenwoordig nog steeds gevestigd is. Bovo heeft nu meer dan 70 bussen, verschillend in grootte van maximaal 19 personen, tot aan dubbeldekkers met 88 zitplaatsen.